396932882699369
top of page

Sömnrutiner för högpresterande personer

Uppdaterat: 10 apr.

Tack för du tar tid för dig idag! Jag menar, du skulle kunna välja att läsa vad du vill, men du väljer ta dig tid för dig att läsa just detta och det betyder att du investerar din tid i dig, din utveckling och ditt välmående. Och vet du vad som är bra för allt det där jag just nämnde? Att ta dina nätter på lite större allvar. 

För vore det inte fantastiskt om just den här natten blev den mest avslappnande, harmoniska och produktivaste natten som du har haft på evigheter?

 

Jag kommer dela med mig av 4 steg på hur du ska uppnå detta och inte nog med det: du kommer ta din morgon till en helt ny nivå!


Kvinna vaknar upp i säng med utsikt över havet

Vi har alla varit där

Du har redan en rutin. Vad gör du mellan 17-21? Eller 21-23:30 om du är vaken så länge? Kollar på serier? Scrollar dina SoMe? Är du helt slut efter dagen och tänker "jag tar tag i disken i morgon"? Jag vet, jag har själv varit där. Efter vi har ätit middag åker förvisso tallrikarna ner i diskmaskinen, men lassangeformen fyller jag med vatten, så får den stå....


Det jag vill att du frågar dig är:

Främjar det dig och det liv du vill leva? Får det dig att känna att du är den personen som du vill vara? Bäddar du för succé?


Kvinna vilari en hängmatta med en bok för ansiktet. I bakgrunden syns ett parishjul

Sömnsuccé i 4 steg

Jag kommer inte skriva om rumstemperaturer, mörkläggningsgardiner eller olika teer , för du vet förmodligen allt om det redan. Nej detta är plockat ur ny forskning från Harvard Medical School som kommit fram till att just dessa 4 steg kommer inte bara förbättra vin sömn - de kommer dessutom förbättra din livskvalité.


Sömn: Steg 1

Vilken tid kliver du upp? Jo, det är så du måste tänka för att du ska veta när du ska gå och lägga dig. Så om du kliver upp kl 6:00, behöver du vara i säng kl 22:00. Kl 22:00 ska du ha somnat. Så behöver du 30 min insomningstid så är det 21:30 som gäller.


Jag vet vad du tänker: "Men det är u på natten som jag är som allra mest kreativ", men det är väl inte så konstigt? Kl 13:00 när du borde vara kreativ är du istället trätt för att du inte gett dig förutsättningarna att sova tillräckligt. Genom att gå i säng i tid ger du dig de bästa förutsättningarna för att kunna åstadkomma succé nästkommande dag!


Bild på en klocka med träram i en säng

Sömn: Steg 2

Bädda för din morgondag! Eller rättare sagt preppa för din morgondag och här talar jag om tjänster du gör för dig, för att du (när du) vaknar efterföljande morgon ska få de bästa förutsättningarna för att din dag ska bli tippelitopp! Allt du behöver göra är att avsätta 5 min + 5 min = 10 min.

 

Så här. Du minns lasagne-formen. Diska ur den. Du vill inte börja en helt ny dag med att ställa dig med disken. Jag vill att du behandlar dig som du behandlar dina gäster som sover över. Du vill inte att de ska vakna upp till en massa disk, så varför ska du låta dig själv få göra det? Lägg 5 min på att röja upp. Jag vet att du är trött efter en lång dag och det är faktiskt bara bra här, för då städar du inte heller så supernoga (att öva på good enough sker av sig självt kan man säga).


Två händer som rengör en diskbänk med spray och disktrasa

Dina andra 5 min använder du till att preppa för dig. Kanske är det kaffebryggaren, eller att lägga fram barnens kläder, packa gymväskan, eller lägg fram bilnycklarna (som du alltid springer och letar på morgonen). För egen del lägger jag fram träningskläder så jag slipper leta efter det när jag vaknar.


Sömn: Steg 3

5 min för dig. Vad skulle du må bra av att du gjorde för din egen skull? En kopp te med en tidning? Avlasta dina tankar med en braindump och reflektion? Meditation? En bok? ("Jag hinner aldrig läsa"). Ge dig 5 min varje kväll och snart kommer du märka hur mycket du uppskattar att du ger detta till dig själv så snart kommer du märka hur du göra allt mer avkall på scrollandet/TV-tittandet till förmån för dig själv och ditt välbehag och mående.


Kvinna sitter i fönster och läser en bok, det är solnedgång utanför

Sömn: Steg 4

Lägg bort mobilen. forskning visar att bara av att den finns i samma rum som det vi sover i gör att vår sömnkvalité blir sämre än om vi har den i ett annat rum. Jag har själv lite att jobba med här. Jag har den förvisso på "stör-ej-läge", men använder den som väckarklocka samt lyssnar på mediationer eller ljudbok innan jag ska somna. Jag är lite nyfiken på om "wake-up-light-klockor" kan va något. Har du någon erfarenhet av sådana? Eller kanske tips på andra bra väckarklockor.


Kvalitén på dina dagar bottnar i kvalitén av dina nätter. Din morgonrutin börjar redan kvällen innan. Ge dig 5 kvällar med 5 min röjning, 5 min preppning, 5 min för dig och ditt välmående och lägg undan mobilen. Lycka till!


 

Är detta något som du känner att du vill spinna vidare på så kan jag varmt rekommendera min Workbook: Hållbara Vanor. Ett kreativt arbetsmaterial som passar utmärkt för dig som vill börja med en ny vana.




10 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page